19. 05. 06
Hits: 346

Een vertrouwenspersoon kan helpen bij het oplossen van Happy Holiday gerelateerde problemen. Zij is het aanspreekpunt voor vrijwilligers, kinderen en ouders of verzorgers die te maken krijgen met onenigheid waarbij reguliere wegen niet tot een (voor alle partijen gewenste) oplossing hebben geleid.

De vertrouwenspersoon zoekt samen met de melder naar oplossingen, geeft ondersteuning en advies en gaat na of een oplossing in de informele sfeer tot de mogelijkheden behoort. Kortom de vertrouwenspersoon biedt een luisterend oor en informatie over de stappen die gezet kunnen worden. Zij ondersteunt de melder bij gesprekken met derden, bijvoorbeeld bij bemiddeling of het indienen van een klacht.

Stichting Happy Holiday heeft een vertrouwenspersoon aangesteld. Het is goed dat iedereen dat weet. Klik hier om de taken van onze vertrouwenspersoon te zien.

Voorstellen

Marianne“Graag wil ik me aan jullie voorstellen als Vertrouwenspersoon van de Stichting Happy Holiday.

Ik ben geboren in Rotterdam en woon al van af 1981 met veel plezier in Wezep. Ik ben getrouwd met Henk en wij hebben 4 kinderen en 6 kleinkinderen.

Tot enkele jaren geleden heb ik mogen werken voor het Nederlandse Rode Kruis, eerst als verpleegkundige/gastvrouw in Huize IJsselvliedt en later o.a. als projectmanager van de kindertehuizen Mappa Mondo. Door mijn werk heb ik het voorrecht gehad om allerlei mensen met veel verschillende achtergronden te leren kennen en het respecteren van de ander zoals hij of zij is vind ik heel belangrijk. Deze ervaring komt mij ook goed van pas bij mijn huidige werk als Trouwambtenaar van de Gemeente Oldebroek en coördinator bij Vluchtelingenwerk.

Belangrijk in mijn werk als vertrouwenspersoon vind ik het dat mensen het laagdrempelig vinden om contact met mij op te nemen. Bij mij is alles bespreekbaar en volledig vertrouwelijk. Of het nu een gast, een kind of een vrijwilliger is die hulp nodig heeft, bij mij staat altijd de deur open."

Marianne Tenthof van Noorden
Stationsweg 78
8091 AE Wezep
038-3763697

VOG - verklaring omtrent gedrag
Stichting Happy Holiday vraagt voor alle vrijwilligers een VOG (verklaring omtrent gedrag) aan te vragen. Hieraan is ook een aannamenbeleid en een gedragscode gekoppeld. Het aanvragen van een VOG is voor alle vrijwilligers bij Happy Holiday GRATIS. Klik hier voor informatie over de VOG.

19. 03. 21
Hits: 550

19. 02. 22
Hits: 1229

18. 11. 21
Hits: 778

logo inveiligehanden

In Veilige handen bij Happy Holiday

Zoals iedereen weet en waar we zo trots op zijn, is dat onze vakantieweken en andere activiteiten, geheel door vrijwilligers worden uitgevoerd. Dit willen we doen in een plezierige en persoonlijk, altijd veilige omgeving. Vandaar dat we aandacht besteden aan veiligheid binnen Stichting Happy Holiday. En nadenken over welke afspraken er gemaakt kunnen worden over de omgang met elkaar en zeker ook over de omgang met kwetsbare personen zoals kinderen, jeugdigen, ouderen en/of gehandicapten.

Voorop staat dat de vrijwilligers van Happy Holiday altijd respectvol met elkaar en anderen omgaan. Daarom willen we ongewenst gedrag voorkomen. Het is niet mogelijk alles via omgangsregels en afspraken uit te bannen. Een goed begin is, dat we sinds kort werken met een aannamebeleid en een gedragscode. Daarom zijn we blij dat het ministerie van veiligheid en justitie onze stichting heeft opgenomen in de groep van stichtingen die het keurmerk "In veilige handen" mag dragen. Onderdeel van dit keurmerk is dat Stichting Happy Holiday voor iedere vrijwilliger een gratis ‘Verklaring Omtrent het Gedrag’ (VOG) gaat aanvragen. Vanaf 2019 gaan we hier ook actief mee aan de slag. Deelnemers aan de vakanties en activiteiten van Happy Holiday zijn dus in veilige handen. De veilige handen van onze vrijwilligers en bestuur. Daar zijn we heel trots op.

14. 03. 03
Hits: 2696

VAN KINDER-, NAAR GEZINSWEEK

Vanaf 1972 organiseerde het Nederlandse Rode Kruis vakantie in het prachtig gelegen landhuis, Huize IJsselvliedt, op het gelijknamige landgoed IJsselvliedt in het Gelderse Wezep. Normaal gesproken was IJsselvliedt een oase van rust. Vele mensen met een chronische ziekte of handicap kwamen, en komen er nog steeds op vakantie.

In 1988 kwam in deze rust verandering. Niet alleen de oudere mensen gingen IJsselvliedt bewonen, maar er kwamen kinderen bij. Kinderen uit andere landen die hun vaderland alleen of met ouders ontvlucht waren. Maar ook kinderen die zo ziek waren dat ze een slechte levensprognose hadden. Ook voor deze kinderen bood Huize IJsselvliedt een oase, geen oase van rust, maar een oase van spel, spanning, uitdaging en plezier.

Begin jaren negentig ging de eerste week van start voor kinderen met een beperkte levensverwachting. Zestien kinderen uit het hele land waren samen met hun ouders/verzorgers of alleen bij ons op vakantie. Sommige waren rechtstreeks vanuit het ziekenhuis naar IJsselvliedt gekomen. Er is gespeeld, geslapen in tenten, gezongen bij het kampvuur. Er zijn speurtochten gelopen, vlotten gebouwd om er mee op de grachten te varen: soms met rolstoel en als het moest met bed en al, en we zijn naar pretparken geweest. Het was een groot feest voor iedereen, vrijwilligers, ouders/verzorgers en natuurlijk de kinderen.

Na deze vakantie vielen de meeste ouders/verzorgers weer terug in de dagelijkse routine van zorg voor hun kind, medicijnen geven, ’s nacht meerdere malen opstaan, verschonen, troosten en ziekenhuisbezoek. Voor sommige kinderen was er weer het ritme van het ziekenhuis. Met name voor deze laatste groep was de terugkeer naar hun dagelijks leven moeilijk. Uitbehandeld en toch niet naar huis kunnen, omdat hun ouders/verzorgers door allerlei omstandigheden niet altijd in staat waren om de kinderen thuis de zorg te geven die ze nodig hadden of gewoonweg omdat de ouders niet meer leefden. Met veel vragen en onbegrip lieten we op het eind van de week deze kinderen door een ambulance weer terugbrengen naar het ziekenhuis.

Happy Holiday foto notarisHet bovenstaande was aanleiding om de vakantieweken voor gezinnen met zieken kinderen te blijven organiseren. De eerste jaren 1 week per jaar daarna werden het 2, of soms 3 weken per jaar. De groep vrijwilligers werden speciaal voor deze weken bijgeschoold. Zo ontstond er een pool van mensen die zich graag inzette voor de gezinsweek op IJsselvliedt.

Langzaam maar zeker kwam er een bepaalde structuur in de week. Van losse programma onderdelen ging het recreatieteam over op thema’s. er zijn al allerlei themaweken georganiseerd. ‘boerenbruiloft, meifeesten, Halloween, Koning en Koningin, middel eeuwen, Breugeliaans, prairie en piraten thema’s, zijn een kleine greep uit de creatieve uitspattingen die in al die jaren georganiseerd zijn. Maar niet alleen de programma’s paste zich aan, aan de tijd. Ook de week zelf. Waren het in het beging hoofdzakelijk weken voor kinderen. Langzaam maar zeker kwamen er ook hele gezinnen op vakantie op IJsselvliedt. Gezinnen met ernstig zieke kinderen. Gezinnen die niet meer zonder extra zorg op vakantie konden. IJsselvliedt speelde in, op deze vraag. De kinderweken werden gezinsweken. Ouders/verzorgers, maar ook het ‘gezonde’ broertje of zusje, kregen evenveel aandacht als het zieke kind. De gezinsweken op IJsselvliedt onderscheiden zich in het aanbieden van de zorg. Elk gezin krijgt een of twee vrijwilligers toegewezen, deze nemen de zorg voor het zieke gezinslid over, ontlasten zo de rest van het gezin, zodat ook deze kunnen genieten van hun vakantie.

Nu, meer dan 25 jaar later is IJsselvliedt een begrip geworden in de wereld van aangepaste vakanties. Het Nederlandse Rode Kruis heeft zich echter terug getrokken uit de vakantie projecten. Hotel IJsselvliedt is in 2014 in handen gekomen van de PSDV. Deze stichting zet het beheer van het huis en de vakanties voort. Maar om de gezinsweken een toekomst te geven, heeft een groepje vrijwilligers in 2015, stichting Happy Holiday opgericht. Deze stichting ondersteunt doormiddel van fondsenwerving en het organiseren van activiteiten, de gezinsweken op IJsselvliedt. Naast de fondsenwerving organiseert Stichting Happy Holiday, in samenwerking met hotel IJsselvliedt de vakanties.

roparunLogoShineLogoVriendenlogo inveiligehandenanbi