Happy Holiday

Ontstaan

VAN KINDER-, NAAR GEZINSWEEK

Vanaf 1972 organiseerde het Nederlandse Rode Kruis zorgvakanties in het prachtig gelegen landhuis, Huize IJsselvliedt, op het gelijknamige landgoed IJsselvliedt in het Gelderse Wezep. Normaal gesproken was IJsselvliedt een oase van rust. Vele mensen met een chronische ziekte of handicap kwamen, en komen er nog steeds, op vakantie.

In 1988 kwam aan deze rust verandering. Niet alleen de oudere mensen gingen IJsselvliedt bewonen, maar er kwamen kinderen bij. Kinderen uit andere landen die hun vaderland alleen of met ouders ontvlucht waren. Maar ook kinderen die zo ziek waren dat ze een slechte levensprognose hadden. Ook voor deze kinderen bood Huize IJsselvliedt een oase, geen oase van rust, maar een oase van spel, spanning, uitdaging en plezier.

Begin jaren negentig ging de eerste week van start voor kinderen met een beperkte levensverwachting. Zestien kinderen uit het hele land waren samen met hun ouders/ verzorgers of alleen bij ons op vakantie. Sommige waren rechtstreeks vanuit het ziekenhuis naar IJsselvliedt gekomen. Er is gespeeld, geslapen in tenten, gezongen bij het kampvuur. Er zijn speurtochten gelopen, vlotten gebouwd om er mee op de grachten te varen (soms met rolstoel en als het moest met bed en al) en we zijn naar pretparken geweest. Het was een groot feest voor iedereen, vrijwilligers, ouders/verzorgers en natuurlijk de kinderen.

Na deze vakantie vielen de meeste ouders/ verzorgers weer terug in de dagelijkse routine van zorg voor hun kind, medicijnen geven, ’s nacht meerdere malen opstaan, verschonen, troosten en ziekenhuisbezoek. Voor sommige kinderen was er weer het ritme van het ziekenhuis. Met name voor deze laatste groep was de terugkeer naar hun dagelijks leven moeilijk. Uitbehandeld en toch niet naar huis kunnen, omdat hun ouders/verzorgers door omstandigheden niet in staat waren om de kinderen thuis de zorg te geven die ze nodig hadden of gewoonweg omdat de ouders niet meer leefden. Met veel vragen en onbegrip lieten we op het eind van de week deze kinderen door een ambulance weer terugbrengen naar het ziekenhuis.

Het bovenstaande was aanleiding om de vakantieweken voor gezinnen met zieken kinderen te blijven organiseren. De eerste jaren 1 week per jaar daarna werden het 2, of soms 3 weken per jaar. De groep vrijwilligers werden speciaal voor deze weken bijgeschoold. Zo ontstond er een pool van mensen die zich graag inzette voor de gezinsweek op IJsselvliedt.

Langzaam maar zeker kwam er een bepaalde structuur in de week. Van losse programma onderdelen ging het recreatieteam over op thema’s. Er zijn verschillende themaweken georganiseerd. ‘boerenbruiloft, meifeesten, Halloween, Koning en Koningin, middel eeuwen, Breugheliaans, prairie en piraten thema’s, zijn een kleine greep uit de creatieve uitspattingen die in al die jaren georganiseerd zijn. Maar niet alleen de programma’s paste zich aan, aan de tijd. Ook de week zelf. Waren het in het beging hoofdzakelijk weken voor kinderen. Langzaam maar zeker kwamen er ook hele gezinnen op vakantie op IJsselvliedt. Gezinnen met ernstig zieke kinderen. Gezinnen die niet meer zonder extra zorg op vakantie konden. IJsselvliedt speelde in, op deze vraag. De kinderweken werden gezinsweken. Ouders/verzorgers, maar ook het ‘gezonde’ broertje of zusje, kregen evenveel aandacht als het zieke kind. De gezinsweken op IJsselvliedt onderscheiden zich in het aanbieden van de zorg. Elk gezin krijgt een of twee vrijwilligers toegewezen, deze nemen 24/7 de zorg voor het zieke gezinslid over, ontlasten zo de rest van het gezin, zodat ook deze kunnen genieten van hun vakantie.

Nu, meer dan 30 jaar later is IJsselvliedt een begrip geworden in de wereld van aangepaste vakanties. Het Nederlandse Rode Kruis heeft zich echter terug getrokken uit de vakantie projecten. Hotel IJsselvliedt is in 2014 in handen gekomen van ‘het Vakantiebureau’ van de PSDV. Deze stichting zet het beheer van het huis en de vakanties voort. Maar om de gezinsweken een toekomst te geven, heeft een groepje vrijwilligers in 2015 stichting Happy Holiday opgericht. Deze stichting ondersteunt doormiddel van fondsenwerving en het organiseren van activiteiten, de gezinsweken op IJsselvliedt. Naast de fondsenwerving organiseert Stichting Happy Holiday, in samenwerking met Het Vakantiebureau en hotel IJsselvliedt de vakanties.